Na sygnale

Chciała sprzedać ubrania. Straciła prawie 1,5 tys złotych

Mimo licznych apeli policjantów i akcji informacyjnych na portalach sprzedażowych wciąż wiele osób bez zastanowienia wchodzi w przesłane linki i podaje dane logowania do bankowości internetowych tracąc przez to oszczędności.

Do Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie wpłynęło kolejne zawiadomienie dotyczące internetowego oszustwa. Młoda mieszkanka Olsztyna wystawiła na sprzedaż ubrania na jednym z popularnych portali sprzedażowych.

Po chwili odezwała się niej osoba zainteresowana kupnem i poprosiła o podanie adresu e-mail. Pokrzywdzona go podała swój i po chwili otrzymała maila, którego szata graficzna była łudząco podobna do wyglądu strony portalu sprzedażowego, na którym wystawiła na sprzedaż swoje przedmioty. W wiadomości podana była instrukcja sprzedaży oraz opis, co należy zrobić by dokończyć transakcję.

Na końcu wiadomości widoczny był przycisk „Zaakceptuj”. Pokrzywdzona go kliknęła i została przekierowana na stronę, gdzie należało podać dane karty płatniczej. Kobieta wpisała wszystkie niezbędne dane i przeszła dalej. Kolejna strona, która się wyświetliła przypominała wyglądem stronę bankowości internetowej z miejscem na podanie danych logowania. Niczego nie świadoma pokrzywdzona wpisała swoje hasło.

Następnie na jej telefon zadzwonił automat podszywający się pod obsługę banku i polecił, aby wpisała podane przez niego liczby w odpowiednie rubryki na ekranie. To miało zakończyć transakcję. Kobieta wykonała polecenia. Zanim zorientowała się, że padła ofiarą oszustów, z jej konta zniknęło blisko 1500 zł.

JAK UNIKNĄĆ OSZUSTWA?

• Czytaj SMS-y od Banków. Zwróć uwagę na to, co autoryzujesz.
• Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich gdy korzystasz z portali aukcyjnych
• Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów.
• Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem.
• Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego – tak samo jak i każdą inną stronę, również naszą. Dlatego zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce.
• Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.

CO ROBIĆ, GDY ZOSTANIESZ OSZUKANY?

• Koniecznie skontaktuj się ze swoim Bankiem przez infolinię.
• Możesz od ręki zastrzec swoją kartę w bankowości lub aplikacji swojego banku.
• Poinformuj Policję.

Źródło: KMP Olsztyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*