Wiadomości

Budowa nowego dworca w Olsztynie coraz bliżej?

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz odniósł się na swoim blogu do ważnej kwestii, jaką jest plan zagospodarowania przestrzennego części Śródmieścia w rejonie Dworca Głównego. Plan ten ma szczególne znaczenie dla budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Olsztynie.

Otóż wszystko wskazuje na to, że w nadchodzącym tygodniu wyłożony zostanie „Miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego części Śródmieścia w rejonie Dworca Głównego” .

Wydawałoby się, że plan, jak plan, nic aż tak szczególnego, ale akurat „ten” plan ma kluczowe znaczenie dla budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Jak zapewne większość mieszkańców pamięta, temat  pojawił się w związku ze zbyciem przez Skarb Państwa olsztyńskiego przedsiębiorstwa PKS. W konsekwencji tego faktu nowy właściciel wystąpił z inicjatywą budowy olsztyńskiego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, złożonego z dworców: kolejowego i autobusowego oraz galerii handlowej o powierzchni 45 tys. m2, w której ma być 180 punktów handlowo-usługowych oraz kino. Na dachu budynku architekci przewidzieli parking na 900 aut. Ponadto budowa Centrum obejmie nowe przystanki autobusowe i tramwajowe oraz bezkolizyjne przejście na Zatorze.

O potrzebie takiej inwestycji nie trzeba nikogo przekonywać – tak samo jak do tego, że jest to bardzo trudne i logistycznie skomplikowane przedsięwzięcie. Kluczem do wszystkich dalszych decyzji jest właśnie plan zagospodarowania, który – o ile zostanie przyjęty na jednej z najbliższych sesji Rady Miasta – pozwoli na rozpoczęcie inwestycji wiosną przyszłego roku. Ocenie realności tych działań poświęcone było ubiegłotygodniowe spotkanie z inwestorem.  Według jego deklaracji najpierw powstaną dworce, a potem galeria, zaś  całość ma być skończona w 18 miesięcy. Jest to bardzo ambitny plan, ale patrząc na budowę Galerii Warmińskiej, możliwy do wykonania w tym czasie. Nawet problemy, które mocno absorbują naszą uwagę, czyli poślizg w budowie trakcji tramwajowej, akurat w tym przypadku mogą mieć swoje dobre strony, albowiem pozwolą na lepszą koordynację przebudowy ciągów drogowych i komunikacyjnych Centrum z budową końcowego przystanku tramwajowego na placu Konstytucji.

Inwestycja obejmie ogromny teren – praktycznie od placu Bema aż po małe rondo na ulicy Lubelskiej za stacją Statoil, a także ulicę Zientary-Malewskiej i wspomniany plac Konstytucji. Projekt Centrum jest ładny, by nie powiedzieć – efektowny, a sam obiekt po jego wybudowaniu ma szanse stać się kolejną wizytówką naszego miasta. Jeśli tak się stanie, to przed nami zostanie już tylko ostatnie zadanie – doprowadzić do tego, żeby przez Olsztyn przejeżdżało więcej pociągów i to ze wszystkich regionów naszego  kraju, oraz żeby były to pociągi rzeczywiście ekspresowe. Pamięć o porannym „Kormoranie” do Warszawy – z „Warsem”, kawą i gazetą – wciąż jest żywa wśród olsztynian.

 Źródło: grzymowicz.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*