Wiadomości

„Zobacz. Przeżyj.” Policjanci po raz kolejny promują bezpieczeństwo nad wodą

Ktoś, kto ogląda spot reklamujący nową kampanię promującą bezpieczeństwo nad wodą, przygotowaną przez warmińsko-mazurską Policję w pewnym momencie zaczyna łapać oddech, brakuje mu tchu. To wszystko przez realistycznie nakręconą scenę utonięcia. Dlatego, zobacz i przeżyj. Przeżyj emocje bohatera filmu, wejdź w jego skórę, patrz jego oczami i dzięki temu, co zapamiętałeś, przeżyj nad wodą.

Statystyki są alarmujące. Od początku tegorocznego sezonu letniego na Warmii i Mazurach utonęły 23 osoby. Policjanci zatrzymali 25 nietrzeźwych sterników. Już ponad 20 razy pracowali na miejscach wypadków i kolizji na wodach.

Policjanci wspólnie z Auris Media Group z Olsztyna szukając pomysłu na zobrazowanie problemu związanego z nierozważnymi zachowaniami podczas wypoczynku nad wodą tak, by przyniósł on pozytywny skutek uznali, że próba spojrzenia na niebezpieczeństwo oczami osoby, która się topi, wejście w jej skórę, zapadnie widzom – odbiorcom kampanii w pamięć.

Przygotowaliśmy plakat, spot radiowy, telewizyjny. Mamy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu policjantów i mediów materiały kampanii dotrą nie tylko do mieszkańców regionu, ale także do ludzi z całej Polski, którzy tu przyjeżdżają na wypoczynek. Wielu tych, którzy utonęli tego lata to przyjezdni – powiedziała podinsp. Anna Fic rzecznik prasowy KWP w Olsztynie.

Przygotowując koncepcję kampanii i przede wszystkim materiałów filmowych chcieliśmy sprawić, aby widz poczuł na własnej skórze czym jest śmierć przez utonięcie. Przygotowując się do kampanii rozmawialiśmy z lekarzami, aby dowiedzieć się jak to dokładnie wygląda. Okazało się, że przeciętnie wysportowany człowiek może pozostać przytomny pod wodą nawet pięć minut. Ten fakt bardzo do nas przemówił. Człowiek leży na dnie jeziora, nie może już nic zrobić, ale nadal jest świadom tego co się dzieje, jest świadom tego, że powoli umiera.

Myślę, że to zadziała na wyobraźnię widzów. Dlatego też scenariusz virala, który będzie promował kampanię w internecie w drugiej części pokazuje niemal w czasie realnym tonięcie. Mamy nadzieję, że dzięki temu widz powie: skoro oglądając to na ekranie wydaje się to długie, w rzeczywistości musi być to straszne, powiedział Michał Bartoszewicz szef AURIS MEDIA GROUP, olsztyńskiej firmy, która jest pomysłodawcą i realizatorem materiałów kampanii.

– Zaangażowaliśmy się w kampanię ponieważ uważamy, że nie tylko instytucje i organizacje pozarządowe powinny włączać się w działania prewencyjne i informacyjne.

Cały budżet kampanii przeznaczony został na wydatki związane z realizacją kampanii, które musiała ponieść nasza firma. Praca całego zespołu to nasz wkład non profit w kampanię.

[hana-flv-player video=”http://www.warminsko-mazurska.policja.gov.pl/dokumenty/zalaczniki/32/32-4301.flv” width=”600″ description=”” player=”1″ autoload=”true” autoplay=”false” loop=”false” autorewind=”true” /]

Kampanię „Zobacz. Przeżyj.” zainaugurowała konferencja prasowa, która odbyła się w hangarze żeglarskim Kolejowego Klubu Żeglarskiego Warmia nad Jeziorem Krzywym w Olsztynie.

Najważniejszymi gośćmi konferencji, którzy wsparli działania policjantów byli rodziny tych, którzy utonęli.

Pani AnnaTokarska z Rucianego Nidy straciła swojego partnera Jerzego, w niedzielę 14 lipca ubiegłego roku o godziny 17.20 na Jeziorze Roś. Mężczyzna stojąc na rufie katamaranu wypadł do wody przez barierkę zabezpieczającą pokład i utonął.

Pani Anna kierująca łodzią widząc całe zdarzenie nawróciła katamaran w kierunku mężczyzny, a następnie wskoczyła na pomoc tonącemu. Niestety 56-latek zanurzył się pod wodę i już nie wypłynął.

Kierująca łodzią była trzeźwa, jednak jak sama opowiada, jej Jerzy pił wówczas alkohol. Nikt na katamaranie, mimo tego, że były, nie miał także założonego kapoka.

Ciało mężczyzny znaleziono po czterech dniach na głębokości 20 metrów około 200 metrów od brzegu.

Pani Anna do dziś boryka się z ogromną stratą, poczuciem winy i wieloma innymi życiowymi problemami, które są następstwem utonięcia jej bliskiego.

Pani Milena Jabłońska z miejscowości Reszki pod Ostródą 7 lipca ubiegłego roku straciła męża Krzysztofa. Niespełna 34-letni wówczas mężczyzna wypłynął wraz z rodziną łodzią motorową na jez. Drwęckie. W pewnym momencie siostra jego żony postanowiła popływać i wyskoczyła z łodzi. Zaczęła się topić i na ratunek popłynął jej 19-letni syn, który również zaczął tonąć. Wtedy z pomocą ruszył Krzysztof.

Udało mu się pomóc szwagierce i jej synowi, jednak jemu zabrakło już sił i jako jedyny nie wpłynął na powierzchnię. Krzysztof zostawił żonę oraz dwoje dzieci, rocznego wówczas Macieja i trzyletnią Michalinkę.

Kampania „Zobacz. Przeżyj.” została sfinansowana przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie.

Dane dotyczące pracy policyjnych wodniaków.

Od początku maja br. policjanci wykonali 700 służb na wodach regionu. Interweniowali 716 razy, skontrolowali prawie 1900 osób. Funkcjonariusze odnotowali także 23 zdarzenia – wypadki i kolizje na wodach.

Ujawniono 878 wykroczeń, które w prawie 400 wypadkach zakończyły się ukaraniem sprawcy mandatem, około 450 pouczono, a ponad 20 spraw zakończy się przed sądem.

Wykroczenia najczęściej dotyczyły picia alkoholu w miejscu zabronionym, pływania kajakiem, rowerem wodnym pod wpływem alkoholu, wjazdu do lasu, zaśmiecania i naruszenia przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Policjanci skontrolowali także ponad 1200 kąpielisk – 335 strzeżonych i prawie 900 niestrzeżonych. Brali udział w 10 akcjach ratunkowych.

Dane statystyczne dotyczące utonięć

Rok 2009 2010 2011 2012 2013 do 6 sierpnia 2014
Cały rok 60 61 42 58 71 40
Od 1 maja do 6 sierpnia 35 32 20 30 39 23
Od 1 maja do końca sierpnia 42 40 26 33 46
Lipiec – sierpień 31 29 15 17 27 11
Źródło: KWP Olsztyn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*