Wiadomości

XII LO w Olsztynie i Technikum w Bartoszycach w pierwszej „10” szkół przyszłości w Polsce

Wśród szkół średnich w Polsce, które najbardziej sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych u uczniów, XII LO w Olsztynie zajęło 4 miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Tuż za nim, na 5 miejscu uplasowało się Technikum w Bartoszycach. Nagrody dyrektorom szkół zostały wręczone przez partnerów biznesowych rankingu oraz Paulę Bruszewską, prezes Zwolnionych z Teorii, podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie.

W tegorocznej edycji Rankingu znalazło się 150 szkół z całej Polski. Są to szkoły, w których świadomość, a przede wszystkim potrzeba kształtowania kompetencji miękkich wśród młodzieży, jest na bardzo wysokim poziomie. Te szkoły doskonale zdają sobie już sprawę, że takie doświadczenie jak zrealizowanie własnego projektu społecznego przez młodego człowieka, umożliwi mu efektywniejszy start w życiu, także zawodowym. Najlepszymi przykładami są: zwycięzca tegorocznego Rankingu – III Liceum Ogólnokształcące w Siemanowicach Śląskich, które w przyszłości zamierza otworzyć dedykowaną klasę kompetencji przyszłości, a także I Liceum Ogólnokształcące w Lubinie, w którym w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii, swój własny projekt społeczny zrealizowało ponad 150 uczniów.

Według raportu przygotowanego przez World Economic Forum (Future of Jobs Report 2016), w XXI wieku aż 30% kompetencji wcześniej poszukiwanych przez pracodawców zostanie zastąpionych przez kompetencje społeczne takie jak: motywowanie, inteligencja emocjonalna, komunikacja, nauczanie innych i współpraca. Zmiany w biznesie i nowe rozwiązania technologiczne wymagają zespołów kreatywnych i pracowników gotowych na zmiany. Pracodawcy szukają u kandydatów do pracy praktycznego doświadczenia, inicjatywy i zaangażowania społecznego. Wszystkie te kompetencje uczniowie zdobywają podczas realizowania własnego projektu społecznego. – W naszej szkole, Zwolnieni z Teorii to program obowiązkowy dla każdego ucznia klasy pierwszej. W ramach lekcji przedsiębiorczości uczniowie realizują swoje projekty i jednocześnie robią coś dobrego dla innych. Zdobywają doświadczenie, kształcą tak bardzo pożądane umiejętności miękkie, relacje interpersonalne, rozwijają swoje pasje i poznają innych aktywnych ludzi z całej Polski. Przez realizację własnego działania młodzi najlepiej uczą się samodzielnego myślenia i podejmowania odpowiedzialnych decyzji. – tłumaczy Dorota Linkiewicz nauczycielka języka polskiego i dyrektor XII Liceum Ogólnokształcącego im. Marii i Georga Dietrichów w Olsztynie.

Założeniem olimpiady Zwolnieni z Teorii, na podstawie której powstaje Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest przeprowadzenie przez młodzież projektów społecznych. Jednak kluczowe w realizacji tych projektów okazuje się wsparcie nauczycieli, którzy podejmują wysiłek, by uzupełnić swój tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują niepowtarzalne relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Dla nas nauczycieli wspieranie młodych ludzi w realizacji projektów społecznych ma ogromną wartość. Możemy obserwować jak rozwijają się i zdobywają doświadczenie, na co stawia nasza szkoła. U nas można jeszcze nie wiedzieć, co chce się robić w życiu. A takie projekty pozwalają to miejsce odnaleźć. Nauczyciele w nich wspierają i inspirują. Stworzenie projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, co prowadzenie projektów biznesowych: wyznaczania celów, dobrej komunikacji, negocjacji, przekonywania innych do swojego pomysłu. Projekt społeczny to nie tylko świetny trening na start kariery zawodowej, ale też okazja do nabycia wrażliwości społecznej. Wszystkie te umiejętności przenoszą się na współistnienie w grupie – podkreśla Dorota Linkiewicz.

Już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań, był trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez wsparcia nauczycieli. Dzięki temu trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. Wszyscy ci nauczyciele pochodzą ze szkół, które uplasowały się w tegorocznym Rankingu. – Podczas realizacji projektu czuliśmy wsparcie nauczycieli, za które jesteśmy bardzo wdzięczni. Jeśli na jakimś etapie projektu napotykaliśmy problemy, w każdej chwili mogliśmy zwrócić się do nauczyciela o pomoc. Jeśli mieliśmy problem z dokumentami mogliśmy liczyć na wsparcie nauczyciela wos-u, który pokierował nas jak mamy sobie z nimi poradzić. Jeśli mieliśmy problem dotyczący spraw organizacyjcnych, mogliśmy liczyć na pomoc nauczyciela, który w naszej szkole zajmuje się organizacją wydarzeń i pokazywał nam jak możemy optymalizować nasze działanie. Ich wsparcie było niezwykle ważne, i dzięki temu udało nam się doprowadzić projekt do końca – mówi Olaf Serafin z XII LO w Olsztynie, który zrealizował projekt „Hamiday” polegający na zachęceniu ludzi do szukania w sobie pasji w celu znalezienia pracy marzeń.

W związku z tak kluczową rolą nauczycieli, którzy mają ogromny wpływ na pozytywne realizowanie projektów społecznych przez uczniów, Zwolnieni z Teorii myśląc o kolejnym Rankingu, w którym mogłoby znaleźć się jeszcze więcej szkół przyszłości, uruchomili grupę Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. To unikalny program dla nauczycieli, którzy w jego ramach zdobywają nowe umiejętności pomagające uczniom w pozyskiwaniu praktycznych kompetencji. Nauczyciele będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej dzięki wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Będzie mógł zacząć od roli inspiratora, a finalnie pełnić rolę eksperta dla innych nauczycieli. Do programu nauczyciele mogą się zgłaszać od 24 kwietnia na: www.zwolnienizteorii.pl/nauczyciel

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyróżnia szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów. Tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów, którzy biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. – Zrealizowanie projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, które niezbędne są do prowadzenie projektów biznesowych jak np. wyznaczanie celów, dobra komunikacja, negocjacje, przekonywania innych do swojego pomysłu czy promocja. Dlatego realizacja projektu społecznego w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, to nie tylko świetny trening dla młodzieży na start kariery zawodowej, ale także dobra okazja do nabycia przez nią wrażliwości społecznej. Z tego powodu już czwarty raz publikujemy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, aby wyróżnić najbardziej aktywne szkoły w Polsce, które wspierają swoich uczniów w realizowaniu projektów społecznych, czyli myślą o edukacji młodzieży w sposób efektywny i perspektywiczny – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii.

Ogłoszenie Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii miało miejsce podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie. Wielkie Finał to święto projektów społecznych, podczas którego zjeżdża się młodzież z całego kraju, aby wspólnie świętować realizację swoich projektów społecznych. Tegoroczny Wielki Finał był rekordowy pod każdym względem. Pojawiło się na nim około 3000 uczniów i 300 nauczycieli, a w Pitch Contest udział wzięło 30 zespołów. Odbyły się także 3 panele dyskusyjne poświęcone przedsiębiorczości i kompetencjom przyszłości, w których udział wzięli prezesi polskich i zagranicznych korporacji. Młodzież mogła wziąć także udział w speed networkingu, czyli 5-minutowych rozmowach z kilkudziesięcioma przedstawicielami prestiżowych firm. Kulminacyjnym punktem Wielkiego Finału było wręczenie Złotych Wilków – nagród za najlepsze projekty społeczne w Polsce.

Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Partnerami Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii i grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl. Działania te wspiera również Google.org.

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*