Wiadomości

Nowe przepisy konsumenckie. Sprawdź co się zmieniło

25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta, która ujednolica prawa kupujących i obowiązki sprzedających z tymi, jakie istnieją w całej Unii Europejskiej.

Wprowadzone zmiany to m.in. prawo konsumentów do żądania od samego początku procesu reklamacji jednego z czterech roszczeń: naprawy towaru, wymiany rzeczy, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Co się zmieni?

  1. Udzielona gwarancja nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu rękojmi.
  2. Od momentu otrzymania towaru konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
  3. Opłaty za infolinie (stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy) nie mogą być wyższe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.
  4. Konsument może odstąpić od umowy o dostarczenie treści cyfrowych do czasu pobrania plików z serwera.
  5. W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o warunkach umowy muszą być przekazane na papierze lub – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
  6. W razie reklamacji to konsument decyduje, czy wybiera naprawę, wymianę, odstąpienie od umowy czy też obniżenie ceny. Opłaty za infolinie stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy nie mogą być większe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.

Zmiany w zakupach przez internet

  1. Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez internet oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
  2. Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów – to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
  3. Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, powinien zwrócić ją w nienaruszonym stanie. Gdy klient będzie chciał odstąpić od umowy, a rzecz była przez niego używana, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
  4. Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
  5. Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.

Więcej informacji na stronie internetowej www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl , która stanowi kompendium wiedzy na temat praw i obowiązków przedsiębiorców oraz konsumentów.

 

Źródło: UOKiK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*