Mieszkańcy regionu z dobrym dostępem do kolejowych połączeń

Mieszkańcy regionu z dobrym dostępem do kolejowych połączeń

- Kategoria: Wiadomości
0

pociag-impuls-olsztyn (4)

Ponad 414 mln zł samorząd województwa przeznaczy na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2021-2026. Umowa z POLREGIO została wczoraj (23 listopada) podpisana w siedzibie urzędu marszałkowskiego w Olsztynie.

Negocjacje umowy trwały od czerwca i choć nie były łatwe, dziś możemy powiedzieć, że przez kolejne 6 lat mieszkańcy regionu będą mieli zapewnione dotychczasowe połączenia oraz nowe, uruchamiane na zmodernizowanych liniach kolejowych. Utrzymanie pracy eksploatacyjnej na poziomie przekraczającym 3 mln pociągokilometrów w roku stanowi znaczący wydatek w budżecie samorządu. Umowa zakłada ok. 62 mln zł rocznie z budżetu województwa i prawie 7 mln zł z Funduszu Kolejowego.

– To duże wyzwanie finansowe dla samorządu województwa, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji to jedno z naszych najważniejszych zadań – mówi marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin. – Uwzględniając specyfikę regionu, m.in. niską gęstość zaludnienia i znaczną długość tras kolejowych pokonywanych przez pociągi, zapewnienie satysfakcjonującej pasażerów oferty przewozowej jest trudne. Jednak każdego dnia we współpracy z POLREGIO sp. z o.o  uruchamianych jest ponad 100 dobrze skomunikowanych pociągów.

Zapewnione są bezpośrednie połączenia do Trójmiasta, Torunia, w kierunku Białegostoku i dogodne skomunikowania z pociągami PKP Intercity na stacji Iława Główna w kierunku Warszawy, Katowic, Krakowa a także połączenia kolejowe Olsztyn – Szczytno – Lotnisko Szymany.

– Należy mieć świadomość, że pieniądze ze sprzedaży biletów są tylko częścią całkowitych kosztów funkcjonowania danej linii. W przypadku połączeń regionalnych brakującą resztę musi pokryć samorząd województwa jako organizator transportu – mówi Gustaw Marek Brzezin.

– Zależy nam na tym, żeby poprawić ofertę komunikacyjną na Warmii i Mazurach – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO. – Dzięki zmodernizowanym szlakom pociągi mogą jeździć szybciej, bardziej punktualnie i stanowić atrakcyjną alternatywę dla mieszkańców i turystów. Chcielibyśmy wspólnie z samorządami i zarządcą infrastruktury pracować nad optymalnym i wygodnym rozkładem, który ułatwi mieszkańcom przesiadki, również do lokalnych i regionalnych autobusów – dodaje.

Porozumienie o wykonywanie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich w ramach świadczenia usług publicznych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego i województw sąsiednich obowiązywać będzie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2026 r.

Łączna praca eksploatacyjna wyniesie ponad 18 mln pockm, natomiast roczna praca eksploatacyjna wyniesie nieco ponad 3 mln pockm. Na ten cel samorząd województwa przeznaczy rocznie ok. 62 mln zł, natomiast prawie 7 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego.

W całym regionie POLREGIO, który jest największym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, obsługuje blisko 150 stacji i przystanków. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1900 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie

Przewozy objęte umową będą realizowane na następujących trasach: Działdowo – Iława – Działdowo; Iława – Malbork – Iława; Ełk – Grajewo – Białystok – Ełk; Elbląg – Malbork – Elbląg; Olsztyn – Działdowo – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Pisz – Ełk – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Olsztyn; Olsztyn – Szczytno – Szymany Lotnisko – Olsztyn; Olsztyn – Elbląg – Olsztyn; Olsztyn – Toruń – Olsztyn; Olsztyn – Iława – Olsztyn; Olsztyn – Jabłonowo Pom. – Olsztyn; Iława – Jabłonowo Pom. – Iława; Olsztyn – Korsze – Olsztyn; Olsztyn – Korsze – Olsztyn; Korsze – Ełk – Korsze oraz Olsztyn – Iława – Gdynia.

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego realizuje obecnie również inne zadania związane z rozwojem transportu kolejowego. Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020 modernizowana jest linia kolejowa nr 220 Olsztyn-Gutkowo oraz nr 221 Gutkowo – Dobre Miasto, powstają nowe przystanki osobowe na obszarze Olsztyna. Ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 finansowana jest modernizacja linii kolejowej nr 216 Działdowo – Olsztyn oraz linii kolejowej nr 219 Szczytno – Pisz – Ełk. W 2023 roku zakończona ma zostać elektryfikacja linii nr 38 na odcinku Ełk – Korsze, zapewniając sprawne połączenie z Trójmiasta przez Olsztyn do Białegostoku. Od 2005 roku zakupiono także 14 sztuk pojazdów szynowych.

Samorząd województwa w sierpniu 2020 roku wspólnie z poszczególnymi samorządami lokalnymi zgłosił trzy projekty liniowe do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028”: modernizację linii kolejowej nr 041 Gołdap – Olecko – Ełk, modernizację linii kolejowej nr 035 Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szczytno oraz modernizację linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz. Szacowana wartość netto projektów to 1 mld 114 mln zł; z czego wkład własny wyniesie 167 mln zł.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja oraz wydawca serwisu Wiadomosci.Olsztyn.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*

Zobacz również

Policjanci zatrzymali osobę podejrzewaną o związek z napadem na kantor w Olsztynie

Policjanci z Komendy Miejskiej w Olsztynie zatrzymali na