Wiadomości

Mieszkańcy Olsztyna ocenili pracę Urzędu Miasta

Dwutygodnik „Wspólnota” zbadał jak oceniane są urzędy największych polskich miast przez mieszkańców. Urząd Miasta Olsztyna zajął pierwsze miejsce w kategorii przyjaznych mieszkańcom godzin pracy urzędu oraz w kategorii pozytywnych opinii o pracy.

Na początku grudnia 2013 roku firma Question Mark Biuro Badań Społecznych przeprowadziła na zlecenie samorządowego miesięcznika „Wspólnota” badanie satysfakcji mieszkańców miast z jakości usług świadczonych przez urzędy miejskie. Pod lupę zostało wziętych 18 miast o randze wojewódzkiej – w przypadku dwóch województw uznana została ich dwustoliczność: było to woj. kujawsko-pomorskie z Bydgoszczą i Toruniem oraz lubuskie z Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim.

Badanie odbyło się w dzień roboczy, w godzinach przedpołudniowych i w okolicy południa, przed budynkiem urzędu miasta. Ankieterzy stali na ulicy i przepytywali osoby, które wyszły z urzędu. Respondenci musieli spełnić łącznie dwa podstawowe warunki: nie są pracownikami urzędu miasta i w 2013 r. załatwiali w urzędzie miasta co najmniej jedną sprawę (osobiście, telefonicznie lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej). Analizie poddano odpowiedzi 30 pełnoletnich osób z każdego miasta.

Mieszkańcy oceniali zarówno pracę urzędników, jak i sam urząd. Wypełniali ankietę, odpowiadając na 10 szczegółowych pytań. Dotyczyły one stopnia zadowolenia z kontaktu z urzędem, kompetencji i zaangażowania pracowników, czasu, jaki trzeba poświęcić na załatwienie sprawy, możliwości wcześniejszego umówienia się na wizytę. Mieszkańcy oceniali także warunki, w jakich czeka się na spotkanie z urzędnikiem, godziny pracy urzędów, nowoczesność budynków, dostępność oraz jakość stron internetowych. A na zakończenie deklarowali, czy będą się pozytywnie o swoim ratuszu wypowiadać w rozmowach z innymi osobami.

W każdym przypadku mieszkańcy mogli przyznać swemu urzędowi od 0 do 10 punktów („dziesiątka” była najwyższą notą), z tym że odpowiedź „nie wiem” także dawała 0 punktów. Do stworzenia rankingu wystarczyło więc zsumować punkty przyznane przez spełniających warunki próby respondentów.

Miejsca zajęte przez Urząd Miasta w Olsztynie:
1. Satysfakcja z załatwienia sprawy w urzędzie –  pkt. 7.97 – miejsce 8
2. Czas poświęcony na załatwienie sprawy – pkt. 8,57 – miejsce 3
3. Poziom kompetencji urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
4. Poziom zaangażowania urzędników – pkt. 8,83 – miejsce 3
5. Możliwość wcześniejszego ustalenia terminu wizyty – pkt. 3,67 – miejsce 10
6. Komfort oferowany petentom podczas załatwiania spraw: możliwość zakupu kawy czy herbaty w automacie, dostępność wody z dystrybutora, dostępność bankomatu itp. – pkt. 2,20 – miejsce 18
7. Godziny pracy urzędu – pkt. 9,07 – miejsce 1
8. Nowoczesność budynku – pkt. 8,03 – miejsce 5
9. Dostępność i jakość strony internetowej – pkt. 6,00 – miejsce 6
10. Szansa, że w rozmowach towarzyskich mieszkaniec będzie pozytywnie wypowiadał się  na temat pracy swojego urzędu. – pkt. 8,50 – miejsce 1

W najważniejszych kategoriach zajmujemy miejsca w pierwszej trójce, co świadczy, że jesteśmy na dobrej drodze. Cieszę się, że nasi mieszkańcy są wspaniałymi ambasadorami Olsztyna. To nas zobowiązuje do nieustających starań – powiedziała sekretarz miasta Hanna Mikulska-Bojarska

Klasyfikacja generalna:

Miejsce Miasto Suma punktów
1 Szczecin 2341
2 Poznań 2261
3 Gdańsk 2192
4 Bydgoszcz 2166
5 Kraków 2156
6 Olsztyn 2150
7 Kielce 2073
8 Wrocław 2065
9 Katowice 2034
10 Zielona Góra 1923
11 Toruń 1896
12 Warszawa 1877
13 Rzeszów 1874
14 Opole 1856
15 Gorzów 1810
16 Łódź 1706
17 Białystok 1359
18 Lublin 1285
Źródło: UM Olsztyn/wspolnota.org.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*